söndag, september 13

DN är ute och cyklar med fakta igen

DN har idag i pappersupplagan en artikel "Fartyg tog sig genom Nordostpassagen". Som om det skulle vara en stor nyhet. (Har inte hittat artikeln i nätupplagan eller så är den indragen. Anm. Se uppdatering.) Ingrid Carlberg har skrivit artikeln.

UPPDATERING
Här är länken. Tack alla som skickat den. Vissa skillnader verkar finnas mellan pappers- och nätupplagan. Mitt inlägg syftar på pappersupplagan.
SLUT UPPDATERING

Låt oss se vad som står i artikeln.
DN: "Två tyska handelsfartyg har lyckats ta sig igenom Nordostpassagen utan isbrytare"

Jaså - utan isbrytare? Är inte detta ett rent påhitt? Fartygen är Beluga Fraternity och Beluga Foresight. En titt på rederiets hemsidor under News säger:

"During the passed days which led through the East Siberian Sea, the Sannikov Strait and the Vilkizki Strait as northernmost part the Beluga vessels followed in a little convoy behind Russian Atomflot-ice breakers “50 let Pobedy” and “Rossia”. Small ice bergs, ice fields and ice blocks were safely passed nautically."

Fakta: Fartygen åkte i en konvoj bakom två olika ryska atomdrivna isbrytare.

Nästa miss.
DN: En bild med två båtar visas i tidningen med text "De två tyska handelsfartygen fraktade delar till ett kärnkraftverk."

Fakta: Den första båten är en av de ryska isbrytarna.

DN: "Sedan 2005 har istäcket i Arktis minskat med nästan en femtedel till följd av globala uppvärmningen"

Fakta: Under vintern har knappt istäcket ändrats alls. Under sommaren 2005 var isutbredningens minimum 5.315.156 km2. Sommaren 2007 var minimum 4.267.656 km2 och sommaren 2008 4.707.813 km2. I år är istäcket den 12:e september 5.259.375 km2. Vi är nu nära minimum som bör inträffa inom en vecka. Minskningen i år kommer att bli ca 4% jämfört med 2005. Sen finns ingen koppling till lokala uppvärmningen. Variationer under ett par år kan inte bero på någon global uppvärmning. T.o.m. enligt IPCC rör det sig om i snitt 0.2 graders uppvärmning. Det låga värdet 2007 berodde på onormala vindar och strömmar som pressade ut isen i varmare vatten där den smälte.
Isutbredningen i Arktis 2002-2009. Källa IARC-JAXA.

DN: "Sommaren 2008 upptäcktes att isen i Nordostpassagen smält så mycket att en korridor låg öppen, tillräckligt stor för att kanske möjligöra kommersiell trafik"

Detta är nonsens och betyder ingenting.

Fakta: Isen lägger sig alltid på vintern ända in till kusten. Beroende på lokalt väder så bildas ibland på sommaren öppet vatten blandat med is närmast Sibiriska kusten. Bara för att det är öppet ett år är det inte säkert att det är öppet nästa. För övrigt "upptäcks" detta inte. Sedan 1979 har vi via satelliter haft full koll på isen i Arktis.

Nordostpassagen har varit öppen många år via ryska isbrytare. Detta år är inget undantag och handelsfartygen i artikeln hade isbrytare till hjälp för att passera. DN verkar så fort något stöder påståendet om global uppvärmning strunta i all faktakontroll.

UPPDATERING 2009-09-16
Här är en länk (pdf-fil) till en rapporten "Commercial Shipping on the Northern Sea Route" som beskriver tidigare trafiken genom Nordostpassagen. Läs rapporten så inser du vilken "icke-nyhet" DN:s artikel var. Förutom sakfelen.
SLUT UPPDATERING

Andra bloggar om: , , intressant.se

34 Comments:

At 13 september, 2009 23:03, Blogger Sivan said...

Tack för info. Jag misstänkte att DN var ute och cyklade som vanligt

 
At 14 september, 2009 00:07, Blogger Mikael Schmid said...

Per, jag hittade artikeln genom att söka på DN på ordet Nordostpassagen. Här är länken annars:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/lastfartyg-genom-nordostpassagen-1.951258

 
At 14 september, 2009 00:08, Anonymous Steve said...

Johan Ludvig Runeberg om ryske gårdfarihandlaren: "Ej avprutades mycket, hälften dock prutades strax." Med DN-artikeln är det kanske värre än så: Om fartygen gick efter isbrytare är det ju ingen "nyhet" alls! Ola Skinnarmo hade passerat Kap Tjeljuskin ca 17 augusti, i "segelbåt"...
I mitt ex av Times Atlas of the World från 1992 har kartan över Norra Ishavet en markering "genomsnittligt minimum för havsis". Det är just kring Kap Tjeljuskin, innanför Severnaya Zemlya, som islinjen har landkänning; annars visar kartan öppet vatten längs kusten, både i öster och väster.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/lastfartyg-genom-nordostpassagen-1.951258

Om samma sak har Karin Bojs en krönika "Vi har fått ett nytt hav" (i papperstidningen men inte på nätet). Märkligast där är väl annars att "Science" skulle ha skrivit att 'älgarna på Grönland (hör) till förlorarna' när det blir varmare. Älgen är ju ett skogsdjur...
"Allehanda" i Härnösand råkade i går ha en artikel "Grönländska jägare testar svensk älgjakt". Rutinerade myskoxjägaren Fartato Olsen hade aldrig sett en levande älg förr. Och "jag har aldrig varit i en riktig skog tidigare", sade hans fru Marianne.
http://allehanda.se/start/harnosand/1.1349918

 
At 14 september, 2009 01:43, Anonymous Chrille said...

Jag har för mig att ryssarna skröt om nordostpassagen när jag var barn. Somrarna i kombination med flodernas vatten skulle hålla nordostpassagen öppen och ryssarna skulle bedriva sjötrafik där. Om de gjorde det vet jag inte, men att det inte blev någon internationell kommersiell succé berodde åtminstone på politik och inte klimat. Ryssarna vägrade låta andra länders fartyg köra inom sovjetiskt vatten, vilket var nödvändigt för att använda nordostpassagen.
35 år gamla nyheter alltså. Intet nytt, förutom "klimat"-vinklingen och faktafelen då.

 
At 14 september, 2009 08:37, Anonymous Anonym said...

Tack Per.
Oförtöttligt hjälper du och några andra till att avslöja halvsanningarna, överdrifterna och de rena lögnerna i Dn,SvD och övriga gammelmedia.

Men all denna desinformation kommer förr eller senare slå tillbaka mot dem själva.

Finns det inte något som heter Pressombudsmannen? Är inte detta något som borde kunna anmälas dit?

Mvh Labbibia

 
At 14 september, 2009 09:47, Blogger Klas said...

Fast nu drar du väl ut citat lite hejvilt.
Iaf i nätupplagan så står det ganska tydligt att isen har ökat jmf med 2008. Även om det också står att isen har minskat sen 2005.

Sedan tolkar iaf jag "utan isbrytare" som att isbrytare inte behövdes- huruvida de fanns med är en annan femma - det var dom ju tydligen :)

Men visst andemeningen kan jag vara med och såga :)
/K

 
At 14 september, 2009 09:49, Blogger Lejeune said...

Det är inte så lite upprörande att DN och Karin "klimatlögnen" Bojs, medvetet ljuger för sina läsare. Det lustiga är att det inte verkar finnas något sätt att ställa dom till ansvar.

Får mig att tänka på Groucho Marx som blev hårt ansatt av en tidning, han skrev då till tidningen: "Om Ni inte omedelbart slutar upp med att smutskasta min person, ser jag mig nödsakad att säga upp min prenumeration på Eder tidning". Se där ett hot som heter duga!

 
At 14 september, 2009 10:00, Blogger Per Welander said...

Lejeune: Karin Bojs har inte skrivit denna artikel utan Ingrid Carlberg. Misstänker att hon fått den någon annanstans ifrån, fått order om att skriva den och missat fakta.

Klas: Det står att isen minskat med 1/5 sen 2005. Sen tycker jag du nu är ute och cyklar med isbrytarna. Vad någonstans står det att inte isbrytare behövdes? Vad menar du? De står att de gick i konvoj, passerade isberg, isområden o.s.v. Att åka bakom en isbrytare är väl för att den behövs.

Nyheten är ju lika ointressant som att "fartyg passerade Bottenviken".

 
At 14 september, 2009 10:16, Blogger Magnus said...

Vad jag kan se på satellitbilder så har just Nordostpassagen varit mer isfri nu än tidigare år senaste decenniet (och senaste 30 år såklart) trots att det är mer is totalt än senaste 2-3 år.

Det har helt enkelt varit ett bra år för Nordostpassage-äventyrare. Skinnarmo tog faktiskt igenom, men efter bl a ett mycket svårt läge (nära att frysa fast) samt med uppdaterad satellitdata om lokal isdata.

Skulle dock vilja slå vad med Skinnarmo om 5000 kronor om detta kan göras om 10 år. :-)

 
At 14 september, 2009 10:57, Anonymous J-O said...

Fartygen har isklass IA (100 A5 E3 tyska loyd) vilken är den näst högsta Svensk/finska isklassen.
Svåra isförhållan > 50cm is.

 
At 14 september, 2009 15:46, Blogger Per Welander said...

Inlägget finns nu även på Second Opinion.

 
At 14 september, 2009 16:34, Anonymous J-O said...

Provade att maila Karin men fick inget svar angående isbrytare,isklasser och vad detta hade med klimatfrågan att göra.

Dock kunde jag inte hålla mej från att frågan om länkar angående Grönländska älgar ... och ta i trä jag fick svar !


"Det handlar nog om ett översättningsfel av mig.Djuret i fråga kallas för caribou på engelska och har som vetenskapliga namn Rangifer tarandus.

Ren borde det ha stått.

hälsningar,
Karin"


Förmodligen hade hon samma svårigheter att skilja "vanliga fraktfartyg på egen hand" och "isklassade fartyg med isbrytar assistans " skriv ungefär samma på Swahili ...

 
At 14 september, 2009 16:39, Blogger Per Welander said...

J-O: Säger det igen. Karin Bojs har inte skrivit isbrytarartikeln.

 
At 14 september, 2009 20:10, Anonymous J-O said...

Per -

Karin Bojs har i DN's papperstidning skrivit en krönika där hon tar upp de två "vanliga fraktfartygens" stora bedrift.
Det var i söndagens tidning om jag inte tar fel. Den finns alltså inte på DN.se.

Ingrid Carlbergs artikel finns både i papperstidningen och på DN.se

I samma krönika skriver hon ju även glatt att Grönlands älgar ligger pyrt till.

Även Steve har noterat krönikan !

Nä , Ingrid Carlbergs artikel innhåller ju en mer sansad bild där man framhåller ,något mellan raderna , att detta är isförstärkt fartyg med dubbelskrov. Dock nämns inte isbrytarna.

Så var det Per - Karin did again !

 
At 14 september, 2009 20:15, Blogger Per Welander said...

En läsare påpekade att det i Wikipedia med sökord Nordosstpassagen står om den "isbrytfria" färden. Nu anser jag att Wikipedia är opålitlig och jag försöker undvika det som referens. Jag låter det felaktiga stå kvar. Det finns massor,massor av andra fel i Wikipedia.

 
At 14 september, 2009 20:34, Blogger Per Welander said...

J-O: Läste Karin Bojs artikel. Men hon nämnde inget om isbrytare. I övrigt var det mycket nonsens och de vanliga spekulationerna om globala uppvärmningen. Kul detta med grönländska älgarna. Kanske ska tipsa jägarna om jaga älg på Grönland :-)

 
At 14 september, 2009 20:50, Anonymous Morgan said...

Det är ju en nyhet, men ingen nytt under solen, Ryssarna seglade konvojer längs Sibiriens norra kust under WWII, (Källa Atlas of the second world war Sid 180-181 (Collins))

 
At 14 september, 2009 21:52, Anonymous Anonym said...

Här är väl i övrigt den första båten på bilden i DN.

Båten heter "50 Years Anniversary of Victory".

http://images.google.se/images?hl=sv&um=1&sa=1&q=NS+50+Years+Since+Victory+&btnG=S%C3%B6k+bilder&aq=f&oq=&start=0

Om atomisbrytarn på wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/NS_50_Years_Since_Victory

Ph.D.

 
At 14 september, 2009 21:59, Anonymous Anonym said...

Lite roande att faryget på DNs bild är världens största atomisbrytare.

http://en.wikipedia.org/wiki/NS_50_Years_Since_Victory

"the most powerful icebreakers ever built. The 159.60 m (524 ft) long and 20.0 m (66 ft) wide vessel, with a displacement of 25840 metric tons, is designed to break through ice up to 2.8 meters thick."


Ph.D.

 
At 14 september, 2009 22:04, Blogger Per Welander said...

Anonym-Ph.D.: Tack - lägger dem som länkar utan att fakta kolla. länk1 länk2

 
At 15 september, 2009 08:50, Blogger Per Welander said...

Även har med Daily Telegraf bilden med felaktig text "A pair of German merchant ships are seen as they traverse the fabled Northeast Passage". Sen det vanliga alarmistsnacket om minskande isar.

 
At 15 september, 2009 10:32, Anonymous Anonym said...

Ola Skinnarmo hade nog isbrytarhjälp också, fast han beskriver det som:
Precis innan mörkret skulle falla såg vi på vår AIS och radar tre fartyg på väg mot oss. Via VHFradio kunde vi glatt konstatera att det var vår vän Kapten Dimitry som ombord på sitt isbrytarfartyg eskorterade två lastfartyg västerut genom isen. Roligt att återse Dimitry som vi träffat såväl i St: Petersburg under tr&aumlningssegling som i Murmansk innan avfärd. Dimitrys fartyg, Fifty Years of Victory &aumlr värdens största isbrytare och drivs med två k&aumlrnreaktorer om tillsammans 75Â 000 hästkrafter.

För ett ögonblick lämnade han konvojen och satte av i full fart upp mot oss. Otroligt imponerande att se detta nästan ljudlösa fartyg passera bara några hundratals meter ifrån oss. Med en enorm mistlur saluterade han oss och vi saluterade så gott vi kunde tillbaka med vår lilla tryckluftstuta som vi köpt på Watski. Om Dimtry hörde detta eller inte skall vara osagt men vi såg hur han glatt vinkade uppe från bryggan ca 30 meter ovanför vattnet. Alla var glada och upprymda av besöket men gladast var nog Victor som med tårar i ögonen förklarade hur roligt han tyckte det var att han fick visat oss Rysslands stolthet!


Tro´t om ni vill!

 
At 15 september, 2009 16:50, Anonymous Lars said...

För isbrytarvänner (50 let Pobedy är drygt dubbelt så stor som Oden):
http://www.youtube.com/watch?v=VVtDX46cTJQ

 
At 15 september, 2009 21:09, Anonymous Anonym said...

I Ingrid Carlbergs artikel Lastfartyg genom Nordostpassagen som finns på nätet kan man läsa: "Johan Woxelius är professor i sjöfartslogistik vid Handelshögskolan i Göteborg. Han vill tona ned betydelsen av Beluga Shippings prestation.
– Det är ett tecken på att klimatet förändras, men kommersiellt för sjöfarten tror jag inte det förändrar något på många år. Du behöver ha särskilda isförstärkta fartyg för att klara Nordostpassagen och där kan du bara gå korta tider. Resten av året tvingas du segla den södra vägen och då blir de där dyrare och tyngre isklassade fartygen ett för stort ekonomiskt handikapp."

Karin Bojs (artikeln finns endast i pappersupplagan) skriver kort och gott om Beluga Shippings prestation "Det är starten på en kommersiell handelsväg mellan Asien och Europa." Inga av de invändningar om kommersiell handelsvägar som nämns i Ingrid Carlbergs artikel nämner Karin Bojs. Här blandas en del sanningar med felaktigheter, samt överdrifter och rena spekulationer.

Och om journalistiken blir så ovederhäftig och spekulativt i en så relativt enkel och konkret fråga som olika typer av fartyg, isbrytare och handelsvägar, hur kan den bli då man kommer till betydligt svårare frågor som komplexa och abstrakta klimatmodeller, deras trovärdighet och hur man tolkar olika observationer m.m?

/Eskil

 
At 15 september, 2009 23:06, Anonymous Lars said...

Eskil
Helt rätt. Denna skeppning har inget att göra med att öppna Nordostpassagen kommersiellt. Lasten skulle inte till Europa utan till ett kraftverksbygge vid Obfloden. Om de inte lyckats med denna rutt så hade de endera tvingats gå västerut från Korea, över västra Stilla Havet, genom Malackasundet, över Indiska Oceanen, genom Suezkanalen, över Medelhavet, upp Atlanten norrut förbi Nordkap och in i ryska Ishavet västerifrån, där isförhållandena p.g.a. Golfströmmen alltid är lindrigare än i öster. Eller också kunde de kanske ha gått från Medelhavet till en hamn vid Svarta Havet och sedan kört landvägen tvärs genom Sibirien, om det ens finns landsväg där! Självklart chansade de på att gå österut via Berings sund, även om det kostade hyra av världens två största isbrytare.

 
At 16 september, 2009 08:29, Anonymous Peter said...

DN...fakta...
Två ord som inte hör hemma i samma mening.. ;-)

 
At 16 september, 2009 13:42, Anonymous Steve said...

Det var helt säkert Beluga's fartygskonvoj som Ola Skinnarmo mötte, långt österut i Östsibiriska havet. Han skriver om det den 30/8:

"Precis innan mörkret skulle falla såg vi på vår AIS och radar tre fartyg på väg mot oss. ...det var vår vän Kapten Dimitry som ombord på sitt isbrytarfartyg eskorterade två lastfartyg västerut genom isen. ... Dimitrys fartyg, 'Fifty Years of Victory' är värdens största isbrytare och drivs med två kärnreaktorer om tillsammans 75 000 hästkrafter.

Beluga säger: "the Beluga vessels were part of a little convoy behind the Russian Atomflot-ice breakers '50 let Pobedy' and 'Rossia'. Man seglade från Vladivostok fram till Novyy Port / Yamburg i Ob-flodens delta.

Wikipedia konstaterar att Nordostpassagen började användas 'kommersiellt' 1935. (Glavsevmorput, Administrationen för Norra Sjövägen, hade grundats redan 1932.)

Beluga-fartygen var på sin höjd de första västerländska handelsfartyg som tagit denna väg. Och de hade eskort av världens största isbrytare...! Precis som det stod i DN.
Nejvisstnej...

 
At 16 september, 2009 23:42, Anonymous Steve said...

Inspirationen till DN:s artikel om Nordostpassagen den 13/9 kan nog ha kommit från en artikel i The Independent (UK) den 12/9 med den p-korrekta vinklingen redan i rubriken: "A triumph for man, a disaster for mankind". 'Två fartyg har gjort den första kommersiella färden genom NO-passagen. Det är ett historiskt ögonblick, men också ett allvarligt tecken på klimatförändring i Arktis.'

Independent går upp i falsett: 'Inget kommersiellt fartyg har tidigare seglat genom NO-passagen'! Jo du, redaktör'n. Eller låtsas du att socialistiska sovjet-fartyg inte kan vara 'kommersiella'?

På ryska sjöfartsmyndigheten hoppas man på framtiden. Man lovar rabatt på isbrytaravgifterna för NO-passagen för att få fler fartyg att använda leden! Ryssland har sex atomdrivna isbrytare här uppe.

Redan den 10/9 berättade New York Times om den "arktiska genvägen", med utgångspunkt i Beluga-resan. Man säger: "Ryska skepp har sedan länge transporterat gods längs kusten i norr. Och två tankfartyg, ett finskt och ett lettiskt, transporterar bränsle mellan hamnarna här uppe"

En sammanfattning av de här lustigheterna finns (14/9) hos Climate Depot: "Media Charged with Performing 'Climate Porn' on Arctic Ice Shipping Claims". Klimat-porr! Yep.

 
At 17 september, 2009 01:18, Anonymous Lars said...

DNs unika bidrag till historien var väl att de lyckades trolla bort isbrytarna, förutom att de var för korkade att fatta att de visade en typisk isbrytare på bilden. Men att trolla bort 26000 ton och två kärnreaktorer skall väl räknas som en journalistisk prestation!

 
At 17 september, 2009 08:42, Blogger Per Welander said...

Steve: Du har rätt. Detta visar hur gammelmedia kopierar varandra. Faktakoll verkar oftast helt saknas, speciellt då det gäller klimatalarm. Över bloggvärlden har fiaskot för de stora i gammelmedia uppmärksammas. Den som Googlar får fram många sajter. Fast jag kan faktiskt skryta med att jag "upptäckte" faktafelen själv, gjorde lite enkel research och la ut det.

I DN:s fall tror jag inte man i detta fall avsiktligt försökte ljuga, det beror på inkompetens. Faktafelen var för grova och lätta att kontrollera. Samma missar görs med de flesta klimatartiklar. Men gäller det "prognoser" 100 år fram i tiden är de inte lätta att omedelbart avslöja som bluffar.

Men bluff är det. Alla forskare som säger något alarmistiskt får publicitet men de skeptiska tystas. Gammelmedia har därför ett stort ansvar för historiens största bluff. Även politiker inklusive Reinfeldt håller jag ansvarig för detta.

Numera kallas det för "klimatporr" när gammelmedia försöker lura folk att vi är på väg mot en klimatkatastrof.

 
At 17 september, 2009 09:35, Anonymous Conny C said...

Har ni märkt att både SVTs och särskilt TV4as meterologer säjer att "nu är det några grader varmare än normalt men det har vi ju vant oss vid nu" titt och tätt.
Senast idag 090917 sa Tv4 vädergumma detta och visade en bild på genomsnittstemperaturerna på halva september.Dessa visade då 2-3 grader plus på spridda håll.
Snacka om minst 30 års statistiskt underlag. Man blir så trött på dessa lögner. Eftersom miljörörelsen nu fått så mycket pengar är det väl inte otroligt att man betalar TV4 för att trycka på dessa tillfälliga höjningar och sprida den falska bilden.

 
At 18 september, 2009 14:16, Anonymous Anonym said...

Politik spelar en avgörande roll i klimatfrågan. Detta står allt mer klart för mig. Jag är mycket skeptiskt inställd till AGW-rörelsen.

Här är några ex:

http://fritzson.wordpress.com/2009/09/15/sa-blir-du-osaker-i-den-alltfor-sakra-klimatdebatten/

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=3102122

 
At 20 september, 2009 20:41, Anonymous C-H said...

Vi verkar ha nått en vändpunkt i debatten:

Idag lade SvD upp en artikel med rubriken: "Hinner isen smälta?"

Innehållet är det vanliga klimatlarmet och Köpenhamnskonferensen. Jag lade in ett negativt inlägg som första kommentar. När jag tittade nyss hade 36 kommentarer tillkommit. Av dessa nästan samtliga negativa till klimatlarmet! Jag vågar lova att klimatartiklarna kommer att lysa med sin frånvaro under 2010 medan man väntar på att läsekretsen ska glömma frågan. Förutsatt att isen inte smälter nästa sommar kommer Baltscheffsky, Bojs med flera att få vika ner sig i debatten inom 12 månader.

Frågor kan svänga snabbt, vilket illustreras av två frågor jag följt sedan 2003 resp 2005: Elbilar och oljeproduktionen. Då skulle olja räcka i väldigt många år och elbilar skulle vara en evig flopp. Steg för steg har artiklarna blivit ändrat ståndpunkt tills dess att folk snart inte minns att de själv haft den motsatta uppfattningen. Det ger rent Orwellska vibbar att följa detta.

 
At 25 september, 2009 00:26, Anonymous Anonym said...

Nu har Karin Bojs varit i farten igen om klimat igen i artikeln: Så mycket kan jorden tåla. Som så ofta i dessa sammanhang har Johan Rockström varit med på ett hörn. http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/sa-mycket-kan-jorden-tala-1.959182

Johan Rockström säger att vi vill definiera säkra punkter för att inte putta jorden utanför farliga punkter. Det definieras 9 områden. Man kan dock frågasätta mycket av det som tas upp. Till exempel vilken grund har man för sina nyckeltal? Jag orkar inte kommentera allt med det mest iögonfallande som det är en gåta att det lyckades slinka igenom är:

4 Ozonet i stratosfären måste ned ytterligare. Men här är världen på rätt väg, tack vare tidigare internationella överenskommelser.

Men är det inte just minskningen av ozonet i stratosfären som det har varnats om och vi ville försöka bromsa med förbudet mot freoner?

6 Vatten. Max 4.000 kvadratkilometer vatten får mänskligheten förbruka varje år till konstbevattning och andra ändamål. Nu konsumerar vi 2 600 kvadratkilometer vatten.

Jag har aldrig använder ytmått för att mäta volymer.

Men det är som vanligt. Kommer budskapet från "rätt håll" och säger vad man vill höra så slukar man budskapet med hull och hår utan någon form av granskning och förmedlar det till läsarna av Sveriges största morgontidning.

 

Skicka en kommentar

<< Home