tisdag, maj 12

Vilket är värst - Nokias Online Shop eller helvetet?

Detta inlägg handlar inte om klimat eller politik. Ni får ge er till tåls några dagar så kommer en uppdatering om isläget och globala temperaturen.

Jag har handlat över nätet massor av gånger. Köpt massor från Dustin och Amazon m.fl. Allt har fungerat perfekt och vid problem har de rättat det utan gnäll. Nu äger jag en Nokia N95 och behöver ett nytt batteri. Låter som världens enklaste sak så jag gick till några telebutiker men tji - de hade inga. En butik kunde ta in det mot beställning.

Nåja, det finns säkert på nätet så jag gick till Nokias hemsida och hittade deras online shop. Beställde ett originalbatteri. Formulären jag fyllde i verkade inte riktigt genomtänkta och Nokias websida verkade ha svårt att skilja på företag och privatperson. Nåväl - fick ett bekräftelsemail den 27/4 att batteriet var på väg. Dustin levererar alltid dagen efter men jag får väl ge Nokia lite mer tid.

Dagarna går och idag den 12/5 har jag fortfarande inte fått mitt batteri. Försöker hitta kundtjänst på nätet och lyckas efter vissa vedermödor.

12/5 samtal 1 till kundtjänst: De vanliga obligatoriska frågorna och knapptryckningar samt väntan 5 minuter och sen kom jag fram. Men det visade sig att Nokias Online Shop inte hade eget nummer så jag kopplades manuellt vidare. Väntan 5-10 minuter och jag tvingades lyssna till hemsk musik. Kom fram men tyvärr meddelar personen kan vi inte hjälpa dig nu - vårt datasystem är nere. Ring igen senare på eftermiddagen.

12/5 samtal 2: Fick gå omvägen som beskrivits ovan men efter omkoppling fick jag sitta 20 minuter i kö (med hemsk musik). Kvinna svarar men efter 2 sekunder kopplas samtalet ner och jag kommer till en automatisk funktion som ska utvärdera vad jag tycker om Nokias kundtjänst. Jag behöver nog inte beskriva vad jag tyckte.

12/5 samtal 3, 10 minuter senare: Nu svarade första instans lite snabbare. Jag klagade på att jag kopplades ner men den manliga personen kände inget ansvar för telefonifunktionen. Jag var arg men försökte vara saklig. Nej han hade ingen chef att framföra mina synpunkter på servicen till.

Kopplades vidare till Online Shopen. Väntan med hemsk musik. En kvinna svarade. Hon var relativt vänlig men hade ingen känsla för service. Hon lyckades spåra att batteriet hade skeppats från Bryssel men sen var det borta. Jag måste lämna över ärendet till min Online Manager säger hon.

- Jaha får jag prata med honom då säger jag.
- Nja han är inte här men han kommer att ringa dig.
- Jaha när då?
- Jag vet inte men om någon eller några dagar
- Jag vill prata med honom senast i morgon
- Det kan jag inte garantera.

Snälla Nokia! Detta fall är inte löst ännu men ni har minst en chef (troligen fler) som borde sparkas genast. Vet inte om jag kommer till himlen eller helvetet i mitt nästa liv men i detta liv konkurrerar Nokias kundtjänst och logistik med helvetet.

Fortsättning följer om när jag (eventuellt) får mitt enkla batteri. Betalt har redan Nokia Online Shop tagit via mitt kreditkort. Där var man snabba. Men batteriet saknas fortfarande.

Uppdatering 2009-05-13: Nokias kundtjänst hörde av sig under dagen och sa att de hade "nyheter om batteriet". Tyvärr kunde jag inte svara då telefonen var avstängd då jag satt i Riksdagen. Men att de engagerar sig är ett gott tecken.

Uppdatering 2009-05-14:
Samtal 4: Ringer 09:15 till kundtjänsten. Får sitta bara 5 minuter i kö. När de svarar säger de att Online Shops kundtjänst inte öppnar förrän 10:00. Ring senare. Men på hemsidan står det öppet 09:00 - 17:00.

Samtal 5: Kommer fram bara efter två minuter och kopplas vidare till Elin på Online shop. Hon förklarar att mitt batteri är borta och Managern beslutat att de kan skicka ett nytt eller jag få pengarna tillbaka. Skicka ett nytt sa jag. Det tar 3-5 dagar säger Elin på Nokia.

Uppdatering 2009-05-15: Fick ett batteri på posten idag.

Andra bloggar om: intressant.se

12 Comments:

At 12 maj, 2009 22:43, Blogger Toprunner said...

Ursäkta reklamen men det är svårt att låta bli nämna www.akku-king.de som en suverän web-shop för batterier. Jag beställde två NOKIA-batterier en måndag morgon och betalade med kreditkort, 200 kr med frakt. Till onsdag lunch låg batterierna i ett brev i brevlådan... med tysk poststämpel.. rekord för mig i alla fall. Hela transporten kunde följas på websidan i varje steg.

Denna shop lyckades tidigare även skramla fram ett Samsung batteri som tycktes omöjligt att hitta i Sverige, Norge samt Danmark.

Deutschland uber alles ! :-)

Lycka till med finnarna !

 
At 12 maj, 2009 23:23, Blogger Per Welander said...

Toprunner: Tack för tipset. Ska avvakta hur Nokia hanterar detta först.

De flesta moderna företag har ju bra kundtjänster. Jag köpte en 15" Philips-display på nätet för länge sen. Sen slockande den efter två år. Ringde Philips kundtjänst och nästa dag leverade de (utan kostnad) en ny 17" skärm till hemmet och hämtade den gamla. De bad om ursäkt för att 15" displayen hade utgått. Det kallar jag service och jag har till företaget köpt ett antal Philips-produkter efter denna fantastiska serviceanda.

 
At 13 maj, 2009 00:28, Anonymous Anonym said...

Jag läser alltid dina inlägg med stort intresse.Tycker de är viktiga! Och ja, det kan vara jobbigt när man inte blir bemött på ett ok sätt, men detta känns onekligen som ett I-lands problem :-)

 
At 13 maj, 2009 00:31, Blogger Per Welander said...

Anonym: Visst är det ett i-landsproblem och en "bagatell" jämfört med klimatbluffen etc.

Men du blev ju varnad i första meningen och kunde då ha slutat läsa.

 
At 13 maj, 2009 04:44, Anonymous Henrik Sultan said...

Det suger verkligen när man stöter på sådana kundtjänster. Har haft relativ tur och klarat mig från de värsta men visst har man blivit riktigt irriterad över hur omständligt och svårt det kan vara ibland... Lycka till och hoppas du får batteriet gratis efter allt detta där... (alltså pengarna tillbaka + batteri)

 
At 13 maj, 2009 06:26, Anonymous Leif said...

Mitt tips
Enbart goda erfarenheter

cellspecialisten.se

//Leif

 
At 13 maj, 2009 07:18, Anonymous Per-Erik Hedén said...

Ett annat tips är Batteriexperten, som levererar till dagen efter beställning.
Länk:
http://www.batteriexperten.com/sv/
artiklar/mobilbatteri/nokia-batteri/index.html

 
At 13 maj, 2009 20:32, Anonymous Anonym said...

My god. Har ni inte Kjell & Company eller Teknikmagasinet i Stockholm? Kolla där eller på NetOnNet.

 
At 13 maj, 2009 21:08, Blogger Skeptikern said...

Nokia - Disconnecting people

 
At 14 maj, 2009 11:05, Blogger Per Welander said...

Nu 14/5 kl. 11:00 beställde jag ett icke-originalbatteri från Cellspecialisten mot faktura och företagspost. Vettiga menyer och lätt att registrera sig i slutet.

 
At 14 maj, 2009 18:06, Anonymous Anonym said...

Det stämmer, och det gör mig inget att du slänger dig mellan stort och smått, sådant är vårt liv. Jag ville bara få lite perspektiv på det du skrev

Om jag inte vill vara anonym (älskar att göra mig hörd, men vill stå för mina åsikter)hur gör jag då?

 
At 26 juni, 2009 23:51, Anonymous Anonym said...

Håller med bloggskribenten helt. Har enbart extremt dåleiga erfarenheter av shop.nokia.se.
Som ett stort långt skämt...
Kan inte hitta nåt positivt, förutom att de styrt hela produktlanseringen så att de själva ska var först med en produkt.
Men de missköter det så fundamentalt. Dyrt, långa leveranstider, dålig servicekänsla och omodernt.

Aldrig med Nokia!

 

Skicka en kommentar

<< Home