torsdag, april 23

Vindkraften är en katastrof - motståndet växer

Det finns en hemsida - www.landskapsskydd.se - samt ett upprop på densamma mot vindkraften. Hemsidan är mycket seriös och läsvärd.

Stora vindkraftverk förfular vår natur, är bullerstörande och ljusstörande. De subventioneras av politikerna (läs skattebetalarna) och står ekonomiskt inte på egna ben. De kräver reservkraft vilket ofta är fossilbaserad. Vissa studier har visat på en skada för fågellivet. Ljusstörande är de för att höga vindkraftverk måste ha blinkande ljus på toppen.

I politikernas planer, som bygger på ett vansinnigt EU-direktiv, ska hela Sverige smutsas ner med mängder av vindkraftverk. Lägger återigen in länken till studien (engelska, pdf) som visar vilken ekonomisk katastrof vindkraften blir.

Stoppa utbyggnaden och skattesubventionerna av vindkraften!

Andra bloggar om: , intressant.se

25 Comments:

At 24 april, 2009 13:10, Anonymous Anonym said...

I Knivsta har kommunen satt upp ett litet vindsnurra vid högstadieskolan för att eleverna ska kunna lära sig om vindkraft och fysik m.m. Som väntat har den den "liksom Sveriges övriga vinkrafts park" stått stilla sedan i höstas.

Man hoppas ju att eleverna lärt sig något om vindkraftens tillförlitlighet.

/Robert
http://www.knivstabygden.se/arkiv/

 
At 24 april, 2009 13:43, Blogger HCA said...

Ja, detta kanske de flesta vet redan, men en upptepning kanske inte skadar..

Det är bara för alla att knalla in på http://www.vindstat.nu/
Väl där klickar man på Produktion 1 eller 2, kvittar vilket.
Längst ner på sidan ser man den mest aktuella effekten.
I skrivande stund så är det:
"Uppdaterad 2009-04-24 11:05
715,2 MW i 810 verk ger 34 MW"
Alltså så är den verkliga effekten 4,7% av den installerade!!

Sen är det trassel med runt 60 verk idag verkar det som. Brukar vara problem dagligen med 8-9% av verken....

 
At 24 april, 2009 19:39, Blogger ne said...

Vindstat verkar vara lite svårtolkad. Tror det krävs lite mer insikt för att tolka siffrorna. Själv tror jag på alla alternativ som minskar mitt beroende av fossila bränslen, och då är väl ändå vindkraften ETT alternativ. Kommer att köpa in mig på andelar i ett vindkraftverk, som kommer att ge mig elkraft för c:a 20 öre/kW. Ännu bättre om den politiska vågen får ge mig favörer. Andra som investerat före mig har redan gjort positiva kalkyler, så nog produceras det el enligt prognoserna alltid. Säger som Don Quijote - man ska inte slåss med väderkvarnar - och varför inte vända kappan efter vinden?

 
At 24 april, 2009 20:27, Blogger Natrix said...

Med EU-parlamentets förbud mot uppvärmda hus behövs mindre vindkraft, vilket ju är smart!
http://ing.dk/artikel/98209-eu-forbudt-at-bruge-energi-i-nye-huse-om-ni-aar

 
At 24 april, 2009 21:31, Anonymous Per-Erik Hedén said...

En bekant till mig har ett litet vindelverk och även el från solceller. Det visar sig att
solcellerna producerar 80 % av elen och vinden bara 20 % trots att platsen har ett relativt högt
och öppet läge.
Därav kan var och en dra sina slutsatser.

 
At 24 april, 2009 21:36, Anonymous Anonym said...

Det pågår dessutom rättsprocess om Vindkraftens skadeverkningar för fladdermöss. Tydligen är verken en ren dödsfälla för dem // Larstage

 
At 24 april, 2009 22:42, Blogger HCA said...

ne: Verkar svårtolkad?? Tror det krävs mer insikt???
Jaha.... Med det menar du att jag tolkar det fel, eller att de har inte de korrekta siffrorna på sin officiella sajt..?

Nåja, lite mer info om detta kan vara på sin plats....

I Sverige har vi så rackarns lite energi från fossila bränslen så vi är världsledande i just den grenen. 2,6% av vår producerade el är från fossila ämnen. Bäst i EU-klassen som synes...

För Mars månad 2009 är de officiella siffrorna för vindkraften:
Energiproduktion 120500 MWh
20 % (utnyttjandegraden i förhållande till maximal teoretisk produktion)
Produktionstid 58 %

Sen bör man fundera på hur dessa snurror kommer till. De är inte framtrollade på Hogwarth ur tomma intet, utan tillverkning, transport, underhåll, reservdelar, rivning, service mm kan inte utföras/göras utan att fossil energi i ganska stora mängder används.
Se denna livscykelanalys från Vattenfall för mer detaljerad information.
T.ex. så är utsläppet av fossilt CO2 per kWh levererad till hushållskund för vindkraften styvt 10 gr, kärnkraften nästan 3 gr å vattenkraften ungefär 5.5 gr.

En orsak, som jag fattar det som iaf, till att man så frenetiskt vill ha dessa snurror trots att vi har så otroligt lite el från fossila bränslen, är att bolagen knökar ihop all sin el i NordPool. När de sen köper tillbaka elen de sålt dit(!!), så är den sas blandad med Danmarks å Finlands.
Helt plötsligt så är elen de köper till närmare 40% gjord av fossila bränslen? Varför det blir så, ser du i min första länk, den angående Sveriges fossila el, och hur mycket just Danmark och Finland har av den fossila varan.
Danmark trots sina +3100 installerade MW mot våra drygt 800...

 
At 24 april, 2009 23:15, Blogger benke said...

Lyssnade tidigare ikväll över internet på Dr. Roy Spencer.

Jag kan rekommendera det som en blodtryckssänkande aktivitet...

Dessa vindsnurror har blivit en industri som oavsett om de bär sig eller inte kommer att bli kvar.

Detta är ett tydligt exempel på hur intellektet blivit förbiåkt av känslor. Dvs, sanningen är inte viktig längre, det som är viktigt är politisk korrekthet och hur man känner, inte tänker. På vänsterkanten har detta blivit en religion.

Förnuft och vishet har kommit i skymundan. Som så ofta är fallet idag.

Tyvärr måste vi alla vara med och betala för något som inte betyder ett dyft i miljöhänseende eller något annat hänseende. Det hela är en må-bra grej för ett fåtal, inget annat.

 
At 25 april, 2009 19:38, Anonymous Per-Erik Hedén said...

Här är en länk om uttagsskatt för vindkraftskooperativ:

www.nyteknik.se/nyheter/
energi_miljo/vindkraft/article562442.ece

och här en länk om subventioner av vindkraft:

www.nyteknik.se/nyheter/
energi_miljo/energi/article42973.ece

 
At 26 april, 2009 10:46, Blogger ne said...

HCA: Du har givetvis rätt med alla dina siffror. Sanningen ligger ju alltid i att precentera adekvata siffror - och de är säkert adekvata för dig.
Det jag vill säga är att jag vet att kalkyler kring vindkraft går ihop (verk som har historiskt positiv ankastning), därför blir jag förvånad om vindkraften skulle vara så oeffektiv.
Min känsla (ja - så får det bli - ingenjörutbildad och allt - men jag VET inte allt) är att vår värld står inför att bekämpa den obalans mellan resurser och tillgångar som finns. Ett energisnålt (smart?) tänkande kan hjälpa mig (oss) att få resurser över till den som behöver mer resurser. Vindkraft är en naturresurs som måste kunna utnyttjas - smart. Vägen dit - dvs livscykeln - släpper givetvis ut lite skit - men väl på plats är det rent. Att en och annan fladdermus får stryka på foten må väl vara hänt. Det handlar om en bättre värld där vi alla kan få plats och jag väljer att hellre tänka på min medmänniska, mer än mig själv. Det som gynnar min medmänniska gynnar oftas även mig själv.
Jag uppskattar de som ser det globala sammanhanget på denna blogg - och inser att mytbildning faktiskt kan leda till snedvridning av resurser. Det finns tyvärr de som rider på miljövågen/myten för att fylla sina egna plånböcker och det ska givetvis lyftas fram i ljuset. Att jag läser denna block är just av den anledningen - att inte själv bli förd bakom maktens och myternas bedrägeri - jag kan ha fel men får då ta nya perspektiv.

 
At 26 april, 2009 14:37, Blogger Christopher E said...

ne,

Det är inte så svårt att räkna procent och Wh... vindkraften producerar verkligen så lite som det står i statistiken.

Är du medveten om vindkraftselen är mycket dyr att producera, och att dina 20 öre inte är produktionspriset, utan är möjligt endast på grund hiskeliga subventioner, vars finansiering i sin tur drabbar hela samhällsekonomin. Utan dessa subventioner skulle inte en enda snurra byggas. Jag hoppas att subventionerna tas bort, och att du då är bunden att betala det riktiga produktionspriset som är flera gånger dyrare än el från vattenkraft och kärnkraft.

Jag förstår också att du inte heller bor någonstans där din närmiljö spolierats av dessa anläggningar.

Per W,

Bra att du tar upp detta. Bra också att du nämner belysningsproblematiken. Efter de nya reglerna om blinkande lampor i vintras, har snurrorna blivit otroligt mycket mer störande än tidigare.

Det enda bra med lampblinket är att det driver på den folkstorm mot landskapsförstöringen som allt mer tar fart.

 
At 26 april, 2009 21:49, Blogger HCA said...

ne, det bästa i nuläget är att utöka kärnkraften. Ta ur verken som är i malpås och låt de tuffa på, å så bygger vi nya, effektivare verk under tiden.
De nya verken kostar 1/4 av vad jämförande effekt i vindkraft kostar, och de behöver inte heller subventioneras...
Då har vi grön, skön el att värma oss med samt sälja till Danmark, Finland, Polen osv..
Då kanske t.o.m. el/hybrid-bilen skulle ha en framtid...
Samt att vi skulle tjäna en bra hacka på det..:)

Sen finns det alltid mindre lösningar, som att utvinna ännu mer el ur våra redan utbyggda vattendrag.
Snedställda vindsnurror i utloppet efter vattenturbinen kanske?

 
At 26 april, 2009 22:51, Anonymous Per-Erik Hedén said...

En annan sorts vindkraft är vågkraften som i framtiden kan komma att mäta sig med
vattenkraften. Läs på följande länk:
http://www.vattenfall.se/www/
vf_se/vf_se/518304omxva/526164
energ/528144vxgor/index.jsp

 
At 26 april, 2009 23:03, Anonymous Magnus A said...

Nu är jag lite elak, men ser i Oskarshams-Tidningen att Mona visar prov på att hon är i framkant bland intellektuella och inte alls utgör en risk för S! Hon menar att "Kärnkraftsinvesteringar är dyra och ger dåligt tillbaka" och "hellre [ser] kraftigare satsningar på vindkraft och biobränslen"...

-
(Svininfluensan är nog läskig om 80 dött. Kanske knäcker 5-10 % av de smittade, då 1300 smittade nu upptäckts och det finns ett mörkertal men ändå 1000 kanske var det när de döda smittades? Dock menar visst immunologer att förändring av virus, som kan ske på några veckor, oftast sker till det bättre. Viruset vill s a s smitta, inte döda, så många som möjligt.)

 
At 27 april, 2009 13:56, Anonymous Pelle Stig said...

Vindkraften är förfärlig! Var finns nu alla naturskyddande krafter? Vad säger Naturskyddsföreningen? Det bästa med vindkraften är att den kan plockas bort enkelt om man beslutar det.

 
At 27 april, 2009 21:41, Blogger ne said...

Jag håller med om att kärnkraft är det renaste kortsiktiga alternativet, men inte ens det räcker längre än några hundra år (kanske 1000 år). Just nu är det en läroperiod där vi förhoppningsvis lär oss mer om t.ex. vindkraft. Jag är medveten om den skattepolitiska risken - men om den gynnar mig optimalt kan jag tom få tillbaka pengar per uttagen kWh. Betalar i dagarna handpenning på min vindkraftsandel via Storuman Energi Förhoppningsvis håller kalkylen 10-20 år, sedan har vi väl lärt oss mer om hållbar energiutveckling. Risken får jag väl ta att några här på bloggen räcker mig lång näsa, men det kan jag bjuda på. Om jag får rätt kanske jag också kommer att le åt vår diskussion om en framtid vi inte vet särskilt mycket om...

 
At 28 april, 2009 17:50, OpenID luxd said...

Det har visat sig att propellerbladen på dessa kraftverk rätt snabbt bygger upp en tjock kaka av döda insekter på de ytor som ligger an mot vinden. Detta sänker givetvis friktionen mot vinden och sänker verkningsgraden.

Dessa kraftverk producerar med andra ord sällan elektricitet med full kraft.

Detta är ju lysande, Sickan! ;-)


/LD

 
At 29 april, 2009 20:01, Blogger HCA said...

ne: Min ambition är inte att kunna räcka lång näsa till dig, eller förnöjsamt med händerna knäppta över kulmagen kunna säga till dig "vad var det jag sa?".
Tvärtom.
Vindkraften är inte framtiden, och kanske inte heller kärnkraften. Men nu är politikerna så fastlåsta vid just vindkraft, och ser inte alla negativa siffror.
Tyvärr så är det väl mkt prestige i det oxå, att de personligen skulle förlora anseende om de ändrade sig. Så därför låter de eländet fortsätta.

Den enorma överkapacitet som måste till för att ha ett jämnt flöde av el är grotesk.
Med en verklig effekt på i snitt 20% av den installerade, gör att man måste ha 10 verk för att kunna garantera effekten av två.
Eller, det är bara nästan sant. Det är stora skillnader från dag till dag. Ena dagen 5% i effekt, å nästa 45% för att den tredje vara nere på 15%.
Detta måste man lösa genom att antingen lagra elen vid överskott(hur?) eller ha en snabb backup som man kan kicka igång direkt vid behov.
Vad annat än kol, olja eller diesel kan man avända som en så snabb backup?
Eller så har man ännu mer vindkraftverk, för att bygga bort behovet av backup.
Kanske en ratio p 20/1?

Hur som helst så är det enorma pengar som bara försvinner.
40-50 miljoner kr/st för ett verk med installerad effekt på 3MW, som dock bara ger i snitt 20% av detta, kan inte vara en bra investering.

Jämför detta med Gröna Lund's nya attraktion. Den kostade också 50 miljoner, och är troligen betydligt mer avancerad än en vindsnurra. Dessutom troligen mycket mer inuk än vindflöjlar byggt på löpande-band-principen.
Till råga på allt, så känns det alltså som att tillverkarna blåser upp priserna något hiskeligt...
Fast det är kanske en annan diskussion...

 
At 30 april, 2009 00:22, Anonymous Anonym said...

Du ska använda mindre energi. Det är väl inte så svårt att förstå?

 
At 05 maj, 2009 09:15, Anonymous Anonym said...

Hmmm, ökar friktionen mot vinden skall det ju naturligtvis vara.


/LD

 
At 19 december, 2009 14:58, Anonymous Anonym said...

Hmmm, nu rä det jul igen och elpriset ligger rekordhögt tack vare vår "driftsäkra" kärnkraft: http://www.dn.se/ekonomi/elpriset-rusar-1.1015395

Hade vi varit mer förutseende och spridit våra satsningar till så många varianter av eltillverkning som möjligt hade vi sluppit högt pris på el.

Gammalt ordspråk : Lägg inte alla ägg i en korg, för då blir det lätt kortslutning ;-)

 
At 19 december, 2009 15:00, Anonymous Anonym said...

Publicerat 2009-12-17 09:10 i DN

Ringhals 3 togs ur drift i början av veckan på grund av läckage inne i reaktorn, bara det orsakar ett bortfall på 1.000 MW. I dagsläget går det inte att säga när en återstart är möjlig.

Sedan tidigare är Ringhalsreaktorerna 1 och 2 satta i viloläge eftersom revision pågår. Endast Ringhals 4 är alltså igång. Och på Forsmark pågår ombyggnadsarbete i en reaktor.

 
At 15 april, 2010 04:01, Anonymous Anonym said...

Åsikter om Vindkraft/ Grön El.
Jag vill påminna om att alla brukare i ett el.nät är ihopkopplade med varandra.
(galvanisk förbundna)
För mig innebär detta att den högspänning, som kommer till ett samhälle, först kopplas till en transformator i samhällets transformatorstation.
Efter nedtransformering till 3 fas 380V sker distributionen ut till alla abonnenter och industrier.
Alla dessa olika brukare är galvaniskt förbundna, alltså ihopkopplade, till samma utgångsspänning (3 fas 380V) på transformatorn.
Detta ger den "pikanta" effekten att om någon betalar extra för grön el. så kommer denna el. också automatiskt att fördelas till alla omkringliggande användare inklusive industrier i samhället, utan att dessa behöver betala något extra.
(Skall man hård-dra resonemanget så fördelas el’en. över hela Sverige också)
Samma gäller för Vindkraft och varje annan form av elkraft.
Vem vill därför betala extra för el. när grannen får exakt samma el. till billigare pris?
Står man vid en transformatorstation i ett samhälle så kommer elkraften vanligtvis från Nordpool som enda leverantör.
Kraften som alla abonnenter förbrukar, betalas däremot på "tusen olika sätt" via olika
typer av avtal.
MVH/ BEPN

 
At 24 juli, 2010 13:38, Anonymous Anonym said...

EN MUSIKALISK PROTEST MOT FELPLACERADE VINDKRAFTVERK
Plats: Knutstorps Borg, nära Svalöv.
När: Söndagen den 29 augusti kl.1500-1800

Gratis inträde.

Arrangörer: Färingtofta Norra Ideell Förening, Bevara Linderödsåsen, Livskvalitet och Boendemiljö i Svalövs kommun, i samarbete med Mats Rondin och Henrik Wachtmeister m.fl.

Mer info på www.faringtoftanorra.se

 
At 18 augusti, 2011 17:24, Anonymous Anonym said...

Jag håller med alla, tycker att man ska ha ersätta de "offektiva" vindkraften med ett kärnkraft. Det är mer effektivare, alternativ är ju vågkraft, dock förstår det vattenlivet, men då kan iaf våra fladdermöss leva i lugn och rå, för de utgör en viktig del i livscykeln. Solceller är det bästa alternativet för oss som bor i norr, för här kan vi utnyttja den som bäst, finns nog inte många ställen på jorden med så mycket sol som i Sverige. Länge leve fladdermössen. Man får alltid offra något för att göra annat bättre. ska vi avverka kärnkraft och minska utsläppen, krävs det givetvis mer el. Och får att få fram en lösning så är tyvärr detta Topic ämnet värdelöst där man debbaterar om hur dåligt vindkraft är men ingen tar fram ett eventuellt alternativ. Vi vill ha eldrivna bilar etc, men vart får vi elen ifrån. Tekniken utvecklas men inte så att vi kan minska eller avverka vindkraften, specielt inte här i norden. Vi får nog offra ett par stackars fladdermöss ändå :(

 

Skicka en kommentar

<< Home