torsdag, februari 22

DN avslöjar Svenska naturskyddsföreningen

På DN:s ledarsida under signerat tar Anders Isaksson upp flera viktiga frågeställningar om klimatet [länk]. Något har hänt - plötsligt verkar medias tankeförbud om klimatfrågor upphävd. Andra än miljölobbyisterna släpps fram i debatten. Att Dagens Nyheter vågar vara först med att bryta tankeförbudet hedrar dem. Frågan är om det är ett trendbrott eller bara en tillfällighet. Troligtvis det första, klimatalarmisterna och miljölobbyisterna har verkligheten som sin fiende.

Anders Isaksson kallar Svenska Naturskyddsföreningen för exploatör. Det gör han rätt i. De köper utsläppsrätter för 50 kronor och säljer dem för 350. Hur mycket kostar då en utsläppsrätt på spotmarknaden? Jo, priset är 0.93 euro per ton (pris 2007-02-21, se här). Detta är 8.64 kronor per ton och detta säljer Svenska Naturskyddsföreningen för 350 kronor. Tala om att profitera!

Moderna Myter har tidigare avslöjat hur Svenska Naturskyddföreningen profiterar på okunniga människor som tror sig göra gott för miljön, se här och här.

Anders Isaksson antyder också hur dåligt detta med utsläppsrätter fungerar. Hur pengarna som naiva svenskar betalar för att "köpa sig klimatfri" från semesterresan till Thailand hamnar i händerna på ryska oligarker.

Uppdatering 2007-02-26: Svenska naturskyddsföreningen har nu ändrat sina hemsidor samt svarat Moderna Myter, se kommentarerna.

Andra bloggar om: , intressant.se

5 Comments:

At 22 februari, 2007 11:39, Blogger Heiti Ernits said...

Överskottet går till verksamheten och miljöförbättrande åtgärder. Det betalar jag gärna för, och säkert många med mig.

Dock kan jag hålla med om att det blir lite missvisande, för de pengarna kunde man få fler utsläppsrätter, och skulle i en förlängning (förhoppningsvis) trissa upp prisnivåerna.

Vilket leder till de miljömässigt eftersträvade effekterna;
för som det ser ut idag så är utsläppsrätterna för "billiga" och alldeles för många.

Summa summarum, om föreningen hade prissatt utsläppsrätterna anpassat till marknadspriserna, så hade säkert folk köpt fler utsläppsrätter. Och därmed gjort mer nytta för miljön.

 
At 23 februari, 2007 20:03, Blogger J. Jansson said...

Som alltid gäller det att vara kritisk som konsument!

De flesta av oss som läser det finstilta på SNF:s hemsida tänker efter före: Vill jag stödja SNF eller vill jag köpa en utsläppsrätt? Med SNF:s upplägg kunde vi göra bägge delar. Detta kallas för ett kombinationserbjudande på marknadsföringsspråk. Ungefär som när du köper till pommes på McD. Du betalar lite mer för lite mer, men det är självklart att det är säljaren som tjänar storkovan. Inget nytt under solen!

Vad är då fel med att SNF börjar agera mer marknadsmässigt och använder traditionella marknadsföringstrick som Nike, Coke och de andra använt i mer än ett halvsekel nu? Om vi nu tycker att en fri marknad är så bra, så låt alla organisationer använda samma trick. Konsumenten är suverän och kan fatta rationella beslut, eller?

"Avslöjandet" i DN är ju klockren marknadsföring. SNF får mer publicitet för sin verksamhet som inte primärt går ut på att kränga utsläppsrätter. Det är nog få idag som har något egentligt emot att SNF får lite mer medel till sin skrala kassa. Om vi funderar på vilka medel som SNF har till förfogande jämfört med CO2-lobbyisterna alltså…

 
At 26 februari, 2007 12:20, Blogger Anders Grönvall said...

Naturskyddsföreningen köper utsläppsrätter för nästa period, dvs 2008-2010. Det pris som refereras i bloggen är för utsläppsrätter för den nuvarande perioden 2005-2007. Dessa utsläppsrätter minskar nu i värde eftersom perioden är påväg att ta slut och för att det finns god tillgång. Naturskyddsföreningen väljer att sälja utsläppsrätter för 2008 eftersom det blir en större miljöeffekt av att köpa dessa. Detta pga av att det totala antalet rätter ska minskas och eftersom fler områden tas med i systemet.
Senaste gånge vi köpte rätter kostade de ca 250 kr inkl våra administrativa kostander, märklararvode mm (alltså mäklaren på marknaden för utsläppsrätter), ca 100 kr går till vårt klimatarbete. Uppgifterna i bloggen är alltså felaktiga.

Anders Grönvall, presschef Naturskyddsföreningen

 
At 26 februari, 2007 16:21, Blogger Per Welander said...

Svenska naturskyddsföreingen har nu uppdaterat sina hemsidor och det är bra. Tidigare framgick det inte av hemsidorna att det avsåg 2008-2012. Siffran 50 kronor för inköp, som bloggen använde, var ett referat från Dagens Nyheter.

För övrigt är priset på en utsläppsrätt för 2008 EUADEC-08 2007-02-26 15.50 euro. Det motsvarar 143.66 kronor. Källa Nordpool.

I och med att Svenska naturskyddföreningen förtydligat vad man säljer är Moderna Myter nöjda. Överpriset på drygt 100 kronor är acceptabelt om man tydligt upplyser om villkoren.

 
At 19 mars, 2007 20:16, Anonymous Anonym said...

Med tanke på att varje människa släpper ut ca 500-1000 kg koldioxid per år via utandningsluft etc så undrar jag om det kommer en lag som säger att alla måste köpa minst en utsläppsrätt per år?
I seriestrippen Hagbard som bl a. SvD brukar publicera så införs det skatter lite huller om buller, eller vad sägs om "söndagsskatt, lövskatt" mfl.
I Tyskland finns regnskatt. I Sverige har vi sedan 1981 betalat koldioxidskatt. 25 år senare vet vi fortfarande ej om koldioxiden påverkar klimatet eller ej.

 

Skicka en kommentar

<< Home