onsdag, januari 24

Naturskyddsföreningens vilseledande marknadsföring

Naturskyddsföreningen säljer utsläppsrätter för koldioxid till priset om 350 kronor per ton, se [länk]. Överskottet om minst 100 kronor ska gå till Naturvårdsföreningen själva. Men detta är vilseledande marknadsföring. Priset på en utsläppsrätt på ett ton koldioxid är 3.90 euro (35,45 kronor, spotpris stängning fredag 19 januari). Spotpriset har varit nere i 3.50 och nu legat lågt sen årsskiftet [länk]. Ingenstans upplyses om vad det verkliga priset på en utsläppsrätt är. I det finstilta längst ner står det att marknadspriset sen 1 januari 2005 varierat mellan 7 och 30 euro vilket är direkt fel, se nedan.

* Sedan handeln med utsläppsrätter startade 1 januari 2005 har marknadspriset varierat mellan 7 och 30 euro (ca 65-270 kr) per ton koldioxid. SNF erbjuder ett fast pris på 350 kronor per utsläppsrätt, oavsett marknadspris. Det överskott som uppstår när marknadspriset är lågt går oavkortat till föreningens klimatarbete.

I själva verket går nu endast ca 10 % till utsläppsrätten och 90 % direkt till Naturskyddsföreningen! Detta är inte att sälja utsläppsrätter utan handlar om att ge bidrag till Naturskyddsföreningen.

Den som handlar en utsläppsrätt måste tydligare upplysas om att det handlar om ett våldsamt överpris och ett stort bidrag till Naturskyddsföreningen. Uppgifterna (dessutom felaktiga) i det finstilta längst ner på undanskymd plats räcker inte som upplysning och torde inte vara förenligt med god marknadsföringssed. Vem anmäler Naturskyddsföreningen till Konsumentverket?

Andra bloggar om: intressant.se

6 Comments:

At 24 januari, 2007 11:42, Anonymous Lunken said...

Att priset har varierat mellan 7 och 30 Euro från 2005 tills att SNF började handla med dom är inte alls fel. Dock är deras hemsida inte uppdaterd

http://www.hypothetical-bias.net/photos/uncategorized/cfn664.gif

Problemet met utsläppsrättshandeln var att man delade ut rätter gratis till företag i början istället för att auktionera ut dom, samt att de var alldeles för många, vilket har debatterats i snart två år.

Dessutom visade det sig att många utsläppsjättar släppte ut mindre än de trott och överskottet var ett faktum, priset föll drastiskt. Att sedan SNF inte har uppdaterat sin hemsida efter prisraset är det enda som du har en poäng i...

Påpeka detta, t ex direkt till SNF, istället för att göra det till känga... Det skulle göra din blogg mer seriös.

Fast pris på andra saker utan att få kängor av dig är t ex optioner, terminer, elpris, låneräntor, m.m. Snarare är SNF ärliga då de säger att överskottet går till dom istället för att låtsas som om deras kunder gör en bra affär, eller lämna dom till spekulativa ärenden. Om marknaden gjordes smidigare för privatpersoner att handla med utsläppsrätter så skulle utbud, efterfrågan göra priset konkurrensmässigt. Vanlig ekonomi m a o.

 
At 24 januari, 2007 13:58, Blogger Per Welander said...

Fel information men enligt dig ändå inte fel för information är "bara" inte uppdaterad.

Om du läste inlägget ordentligt skulle du förstå vad jag menade. Det finstilta kommer längst ner på sidan EFTER betalningen. Även om det finstilta rättades skulle det vara otydligt nu när 90% av kostnaden nu är ett bidrag till Naturskyddsföreningen.

Det finns också ett allmänt intresse att upplysa om vad en utsläppsrätt kostar numera. Ytterst få privatpersoner som köper via Naturskyddsföreningen torde känna till det. På samma sätt som elbolagens stora övervinster påpekas är det av allmänintresse att påpeka Naturskyddsföreningens groteska övervinst.

 
At 24 januari, 2007 17:35, Anonymous Lunken said...

Jag påstår inte att den är rätt, men enligt gängse synsätt sä är många sidor på nätet härmed felaktiga eftersom de inte uppdaterats. Givetvis är det slarv av SNF... någonting annat har jag inte påstått.

Jag påstår också att SNF antagligen i och med uppdatering lär justera priset, och borde som vän av ordning visa dagspriset på en utsläppsrätt. När jag letade efter det så hittade jag det knappt själv eftersom det ofta är betaltjänster för att få veta på denna information.

Problemet med att jämföra med elbolag är att deras produkt inte är frivillig att köpa, om man inte har egen elförsörjning eller vill leva som på stenåldern. Det är det däremot att köpa en utsläppsrätt via SNF.

 
At 24 januari, 2007 22:57, Anonymous Thomas Palm said...

Det verkliga bedrägeriet är själva systemet med utsläppsrätter. EU ger bort dessa till industrin som sen antingen kan sälja dem eller använda dem som argument för att höja priset på sina varor. Visst sänker det utsläppen, men framförallt är det ett dolt industristöd.

Än mer misstänksam blir jag mot det här att köpa upp utsläppsrätter och inte använda dem. Inte för att SNF tjänar pengar utan för att jag misstänker att EU bara kommer att titta på de verkliga utsläppen och om de blir lägre än målen kommer de öka antalet utsläppsrätter de ger bort. Det spelar alltså ingen roll hur mycket miljövänner köper upp, utsläppen blir desamma, de enda som vinner på det är industrin!

Fram för antingen koldioxidskatt eller utauktionerade utsläppsrätter!

 
At 25 januari, 2007 01:56, Blogger Per Welander said...

För en gångs skull är jag nästan överens med er båda (i denna fråga) så vi kan nog avsluta debatten.

Jag är också skeptisk till att köpa sig fri som privatperson. Det blir som avlatsbrev för rika personer. Flyger man till Thailand eller tar bilen till Italien släpper man ut koldioxid oavsett om man köper en utsläppsrätt.

 
At 25 januari, 2007 12:27, Anonymous Lunken said...

:-)

Fick svar från SNF och tidsbrist har gjort att denna info inte blivit uppdaterad men skall så ske enligt ansvarig. Enligt SNF stämde prisintervallet innan jul, och tilläggas skall är att moms och mäklararvode skall läggas på för att få fram korrekta förtjänster till SNF. Större antal köps in i taget (i försök att hålla mäklararvodena nere antar jag) vilket gör att dom inte daytradear.

Senaste tiden har dock gett ett oväntat överskott och prissättningen skall nu ses över. Medvetande om detta har dock funnits innan påtalat här.

Intressant skall dock bli att se om de nya utsläppsrätterna ger den effekt som systemet har som intention. Eller blir det bara ytterligare argument för industrin att höja priserna istället för att effektivisera?

 

Skicka en kommentar

<< Home