tisdag, januari 31

Myten om "miljöbilen"

Politiker och dess okritiska undersåtar har uppfunnit ordet "miljöbil". En definition de använder är att de helt eller delvis kan drivas med alkohol (etanol). De är bl.a. undantagna från trängselskatt. Men vadå? Bidrar de inte till trängsel?

Låt oss titta på miljöpåverkan. Koldioxidutsläppen t.ex. hur påverkas det? Forskarna är inte helt eniga på denna punkt men en ny studie publicerad i Nature kommer fram till att etanolbilar bidrar till att bara 13% mindre koldioxid släpps ut jämfört med bensinbilar. Det kostar nämligen en hel del utsläpp att producera etanol. Att importera etanol från Brasilien kan verkligen ifrågasättas. Långa transporter, naturen förstörs då skog skövlas för att "etanolväxter" ska planteras etc. Politikerna verkar helt ha anammat miljöaktivisternas argument utan att granska dem vetenskapligt.

Anledningen till att byta till etanol är att det minskar oljeberoendet, inte minska koldioxidutsläppen säger Richard Templer, kemist from Imperial College London.

1 Comments:

At 11 februari, 2006 12:17, Blogger ozua said...

13% mindre koldioxid! Jag hurrar! Ett bra och gott tecken för framtiden.

Jag kunde tyvärr inte läsa artikel då jag inte är prenumerant.
Men jag antar (rätta mig om jag har fel) att studien inte räknar med att ”etanolväxtererna" förbrukar koldioxid när de växer. Vilket gör att det är transporterna som är boven i dramat. Min tanke är att om Sverige själva producerar etanol och sedan transporterar med drivmedel av etanol. Så skulle denna procentsats öka. Har jag fel?

Dock är dagens "miljöbilar" fortfarande explosionsmotorer, och är således bara miljömässigt försvarbara under en övergångsperiod.

/Oscar

 

Skicka en kommentar

<< Home